Reflexintegratie en onderwijsondersteuning

Visuele screening en training

Goed zien is iets anders dan scherp zien.

Scherp zien is op een eenvoudige manier te meten bij een oogarts of opticien.
Goed zien is echter een totaal ander verhaal. Hierbij is het van belang dat de ogen goed kunnen volgen, richten en samenwerken.
Goed zien heeft te maken met het verwerken van de informatie door de hersenen.
Wanneer de ogen niet goed kunnen samenwerken ontstaat er visuele stress.

Dit kan zich uiten in:
- Lees- en leerproblemen in alle vormen (bijvoorbeeld rekenproblemen, wanneer er geen goed zich is, is er ook geen goed inzicht)
- Concentratiegebrek en wegdromen
- Slecht handschrift
- Moeilijkheden met taken op afstand
- Slechte oog-handcoördinatie
- Sneller vermoeid (een kind doet bijvoorbeeld drie keer zo lang over het huiswerk)
- Kijkproblemen bij het wisselen van het schoolbord naar het schrift
- Hoofdpijn, nekpijn, jeukende ogen, etc.

Bij Transparant kunt u terecht als u vermoedt dat uw kind wel eens last zou kunnen hebben van oogsamenwerkingsproblemen.


Een veel voorkomend probleem heet fixatie disparatie. Hierbij verwerken de hersenen de inkomende visuele informatie op een foutieve manier. Een kind kan daardoor bijvoorbeeld dubbel zien (afbeelding 1) of het kind ziet 'dansende' letters (afbeelding 2). Lezen en schrijven wordt op deze manier wel erg lastig.



Afbeelding 1                                                                 Afbeelding 2


Via een visuomotorische screening bekijk ik allereerst de volgbewegingen en het richten van de ogen.
Met behulp van een bioptor (afbeelding 3) screen ik op een eenvoudige manier de oogsamenwerking en eventuele afwijkingen in het visuele systeem.

                    
Afbeelding 3


Een voorbeeld van testuitslagen met de bioptor zijn hieronder te zien (afbeelding 4). De eerste meting is van maart 2014, de tweede is van juni 2014 na 3 maanden begeleiding.
In de bovenste tekening is duidelijk zichtbaar dat dit kind erg veel moeite heeft het richten van de ogen. De lijnen staan kriskras door elkaar. In de tekening eronder is al duidelijk dat de ogen al veel beter kunnen samenwerken. De linkerkant is lastiger te zien, het kind is namelijk rechtshandig. Het is de bedoeling dat er met twee potloden tegelijk wordt getekend. Hierdoor is de afdruk van het potlood op het papier niet gelijk.

De lijnen moeten in ieder geval in een punt bij elkaar komen. Dit kind ervaart dat het lezen en leren op school een stuk eenvoudiger en sneller gaat. De ogen schieten niet meer alle kanten op, er worden ook geen woorden meer overgeslagen met het lezen.



Afbeelding 4

Voordat ik met een visuele screening start, test ik eerst altijd of er mogelijk nog reflexen actief zijn. Deze kunnen namelijk voor oogsamenwerkingsproblemen zorgen. Meer informatie hierover is te lezen onder 'Reflexintegratie'.

Wanneer er nog reflexen actief zijn, starten we met een aantal oefeningen om de reflexen te integreren. Deze oefeningen worden bij het kind gedaan en kosten maximaal 5 minuten per dag. Daarnaast beginnen we gelijk met de visuele training. Deze bestaat uit verschillende oogvolg-, richt- en samenwerkingsoefeningen.
Op deze manier worden leerproblemen vanaf de basis aangepakt. In de praktijk blijkt dat kinderen die 'dyslectisch' zijn dit vaak eigenlijk niet zijn. De oogsamenwerkingsproblemen liggen hieraan ten grondslag.

Eigen ervaring

Mijn zoon heeft een aantal jaren geleden gedurende 9 maanden oefeningen gedaan voor het wegwerken van reflexen. Hij droeg een prismabril met een sterkte van 8.5. Deze prismabril is ooit aangemeten, omdat hij dubbel zag. De prognose was dat hij geopereerd zou moeten worden aan zijn ogen. Sinds de oog- en reflexoefeningen ziet hij na 9 maanden niet meer dubbel. Hij is van zijn prismabril af en hoeft niet geopereerd te worden! Gerichte oogoefeningen zijn dus erg belangrijk.