Reflexintegratie en onderwijsondersteuning

Ervaringen van kinderen en ouders

Op deze pagina zijn ervaringen van kinderen en ouders te lezen die door mij begeleid zijn met reflexintegratie.

De aanpak kan verschillend zijn, omdat bij elk kind de oorsprong van leerproblemen ook anders is.

Augustus 2016: Eline, geschreven door haar moeder
Het verhaal van Eline (in vogelvlucht)

Medio 2015 kwamen we reflexintegratie tegen en zijn ermee aan de slag gegaan bij Heleen in Zwijndrecht, toen nog in haar praktijk aan huis. Lekker knus dat wel!
Na de eerste behandelling merkten we al verschil. Eline werd vrijer!

We zijn met haar ogen aan de slag geweest en ook de paardrij-juf merkte verschil. Een paar maanden later stonden de strepen, die de allereerste keer nog schots en scheef stonden, nu netjes naast elkaar.

Altijd hebben wij al gezegd dat onze dochter slim zou zijn, maar dat er niet uitkwam wat erin zit. En dat lukt hiermee steeds beter. Ze werd minder faalangstig en in het geheel minder bang. Eindelijk met 8 jaar en een paar maanden, leerde ze los fietsen. Een a-synchrone ontwikkeling werd gezegd......tja, als je eerder paard rijdt dan dat je los fietst, om maar een voorbeeld te noemen.

Ondanks alles liep ze toch hartstikke vast op school en bleek getraumatiseerd. Psycholoog erbij...maar ook nu konden we bij Heleen weer terecht, die ook via reflexintegratie traumaverwerking kon aanpakken.

Juni 2016: Eline heeft de PTSD-trauma behandeling ondergaan inn de praktijk waar Heleen nu zit. Haar uiteindelijke doel, een mooi pand verderop in Zwijndrecht.
Een heleboel oefeningen achter elkaar, waardoor ze weer onze dochter werd en weer terugkwam, minder bang. Weer een stukje vrijer en nu op naar een nieuwe school met gericht onderwijs dit jaar augustus.

En we merken nog steeds verschil.......als we de reflexoefeningen tijdens vakantie een paar dagen achter elkaar vergeten bijvoorbeeld. Maar zodra we ze weer oppakken is ze er weer.
Maar ook zonder oefeningen gaat het haar stukken beter af dan ervoor.

Mochten mensen nog meer willen weten, dan mogen ze via Heleen contact met me opnemen. Maar er is zoveel gebeurd het afgelopen jaar, dat ik het probeer kort te houden.

September 2015: PEPIJN 10 JAAR, geschreven door zijn moeder
In december 2014 zijn we voor de eerste keer bij Heleen geweest n.a.v. de constatering dat er een probleem was met Pepijn zijn ogen, mogelijk fixatie disparatie. We zijn bij haar terecht gekomen door een verwijzing van Slimpuls. Jet was de eerste die in de gaten had dat er iets helemaal niet goed was met zijn ogen. Ik was ooit al bij een oogarts geweest en vervolgens bij Xlens voor een zogenaamde dyslexiebril. Niets hielp. Pepijn had inmiddels een behoorlijke hoeveelheid stempels vanuit de geboden instanties en op school leek hij maar niet mee komen op het gebied van lezen en rekenen. Naast ADHD, PDD-NOS en ODD kreeg hij ook nog het etiket ernstig tot zwaar dyslectisch. Ik kon mij hier niet in vinden en bleef vasthouden aan mijn moedergevoel en de enorme discrepantie tussen de eerste 4 jaar en de dag dat hij naar school ging. Wat betreft de dyslexie had ik niet het idee dat dit niet zou kunnen kloppen, maar ik vond bepaalde specifieke dingen wel vreemd.
Ik zag mijn kind na de eerste schooldag veranderen in een angstig en onzeker jongetje. Helemaal niet blij meer in het leven. Ik heb heel kort medicatie gegeven, maar zag hem daarmee juist veranderen in een ongeleid projectiel. Geen zonnetje meer in zijn ogen. Het tegenovergestelde effect van wat er zou moeten gebeuren. Ik heb mij met regelmaat ook niet serieus genomen gevoeld, waardoor ik zelf ook ging wankelen. Verdriet en frustratie waren dagelijks aanwezig. Niet meer te hanteren was hij. Ik herkende mijn kind niet meer en ik maakte mij zorgen. Hij vertoonde uiteindelijk zelfs agressief gedrag. Pepijn heeft in het eerste levensjaar met name geslapen en gegeten. Van de 24 uur was hij op een wakkere dag 4 uur wakker bij elkaar. Pas rond de 12/14 maanden ontwaakte hij een soort van "Awakening". De dingen zoals kruipen, draaien en alle eerstejaars dingen had hij overgeslagen.

Heleen heeft een intake gedaan en er waren heel veel reflexen actief of niet actief. Voor de ogen zijn we doorgestuurd naar een optoloog. Bij Heleen zijn we met een aantal reflexen begonnen en vrij snel zagen we effect. We zijn toen ook direct gestopt met medicatie voor ADHD. Hij kreeg ook medicatie om zijn agressie in te perken, dit medicijn bouwt een spiegel op, duurde dat wat langer deze mochten we niet zonder begeleiding stoppen.

Effecten: alleen al het duimzuigen was binnen een week verdwenen. Ik zag hem meer tot rust komen en over een langere periode heen zag je hem weer kunnen genieten. Hij begon te stralen. De intense manier van met je kind samenwerken maakt ook dat het helemaal geen belasting was om de oefeningen vol te houden. We deden alle oefeningen consequent en zo goed als iedere dag. Door de lichttherapie in combinatie met de oogoefeningen van Heleen, hebben we met zijn ogen een enorme vooruitgang geboekt. We zijn nu zo goed als klaar en het resultaat is geweldig. We hebben ook een fantastische school gevonden die ook zegt we gaan niet trekken aan waar hij zou moeten zitten, maar we gaan opnieuw beginnen met het leren lezen. Hij heeft door de ogen zoveel informatie gemist. Pepijn is hier heel blij mee.

De kinderpsychiater heeft alle diagnoses ingetrokken. Pepijn is een normaal kind waarbij veel reflexen nog actief waren of niet geïntegreerd. Hij functioneert nu heel goed en is prettig. Zijn karakteristieke kenmerken mag hij behouden, hij is goed zoals hij is. De omgeving is wat mij betreft de meter. Werkelijk iedereen van dichtbij gaf aan dat Pepijn zo'n verandering heeft doorgemaakt. Hij zit lekker in zijn vel. De afsluiting van het hele Pepijn project doen we met sterkamp. Als gevolg van jaren niet goed kunnen zien, heeft hij zoveel angsten ontwikkeld dat we die middels een specifiek kamp aan gaan pakken. Ze zijn zeker al gehalveerd. Zo ging hij eerst nergens naar toe en nooit trok hij de wereld in. Dit doet hij nu allemaal net als andere kinderen. De angsten zijn heel erg specifiek voor school. Ze hebben hem altijd naar beneden geduwd, onterecht. Door de voor mij logische aanpak, gezien de ontwikkeling van Pepijn in het eerste jaar, is Heleen en de Masgutova methode MNRI® voor Pepijn en kinderen/volwassenen met de op de site omschreven klachten het beste medicijn!

Juni 2015: Twee gouden medailles
Vanaf maart 2015 is onze zoon bij Heleen onder behandeling. De eerste keer was ik geïrriteerd dat hij met van alles bezig was behalve luisteren en meedoen van de oefeningen, Heleen was begripvol en gaf oefeningen voor verschillende reflexen mee. Iedere avond deden we trouw onze oefeningen en begon ik al een lichte verbetering te zien. Nu hadden we 1 juni onze 3e afspraak en na deze afspraak lijkt alles in een stroomversnelling te gaan. Hij heeft Heleen gesproken over zijn hobby's judo en wedstrijdzwemmen. Vooral in het zwemmen was ze geïnteresseerd, omdat je daar verschillende reflexen gebruikt. Hij heeft ABC en zwemvaardigheid 1 met aantekening ivm schoolslag. Ze heeft hem wat oefeningen meegeven, waardoor het zou verbeteren. Toen we weggingen was het laatste wat hij zei: Nu kan ik goud winnen. Nu zijn we een paar weken verder. Hij doet netjes al zijn oefeningen, en vandaag heeft hij zijn wedstrijden gezwommen: 100m schoolslag en 50m vlinderslag en wat denk je, op allebei de afstanden heeft hij GOUD gewonnen. Wat was hij trots, wat een kanjer. Daarnaast vond zijn zwemtrainer hem een stuk rustiger, en vooral ook gegroeid in alles. Alles bij elkaar maakt mij een hele trotse ouder en weet ik dat wij op de goede weg zijn.

Dit is een mooi verhaal hoe reflexintegratie kan werken. Eenvoudige oefeningen die het verschil kunnen gaan maken.
Wat een zelfvertrouwen heeft deze jongen hierdoor gekregen. Super trots ben ik op hem!!!

Maart 2015: Bericht van een moeder over haar zoon Tom
Hier onze mooie ervaring in korte tijd behaald. Onze zoon Tom (11 jaar) had erg veel moeite met schrijven, hij verkrampte steeds en had daardoor een hekel aan werken op school, had hele wisselende resultaten en vaak zagen wij dat hij erg onder zijn niveau presteerde. Hij was gauw gefrustreerd en heeft hier heel wat scènes mee veroorzaakt, op school en thuis. In oktober 2014 hebben wij Heleen eens laten kijken naar de samenwerking van zijn ogen, hersenen en eventuele actieve reflexen die hem zouden kunnen belemmeren.

Wat hebben wij een hoop geleerd in die tijd! Vol geduld testte Heleen zijn reflexen, liet hem zijn frustratie uiten en deed hem de oefeningen voor die hem konden helpen. Vandaag (20 maart 2015) waren wij er voor de laatste keer, voor het eerst een sessie waarbij Tom heel rustig, geconcentreerd en super trots op zichzelf was. Hij heeft daar dan ook hard voor geoefend thuis. Na elke sessie kregen wij een paar simpele oefeningen mee die een paar keer in de week gedaan moesten worden. De meeste oefeningen vond hij leuk om te doen, maar soms vond hij het lastig vol te houden. Tot hij vorige maand zelf ontdekte hoe hard hij vooruit was gegaan en dat terwijl hij in de decembermaand een aantal weken niet goed had kunnen oefenen door een operatie en ongelukje. Hij was apetrots! Hij kent nu foefjes die hij kan gebruiken als hij eventueel nog kramp krijgt bij het schrijven. Hij heeft zijn toetsen weer opgehaald, zodat hij naar het vervolgonderwijs kan waar hij graag heen wil. Net vertelde hij mij dat hij op school een hele planning had gemaakt voor de komende week en voor het ‘huiswerk’ dat hij in het weekend wilde doen. Ik stond perplex. Nog geen twee weken geleden vertelde zijn juf ons dat dít precies hetgeen was wat Tom niet opgepikt had op de Montessorischool.

Wij zijn super blij met de resultaten die hij, in een eigenlijk vrij korte tijd, behaald heeft door te oefenen met zijn ogen en zijn lijf. Als Heleen het goed vindt, mag van Tom de foto van het resultaat van zijn oogoefeningen hieronder. Hierop zijn duidelijk de resultaten van de test met de bioptor te zien waarbij de bovenste van de eerste keer is dat Tom bij Heleen kwam, de middelste van vorige maand en de onderste van vandaag. Heleen, super bedankt voor je geduld en al je tips!!



September 2014: Bericht van een moeder over haar zoon

"Ik wil je graag bedanken voor de ondersteuning die je ons hebt gegeven met de mooie oefeningen die een onderdeel van ons bestaan zijn geworden! Het gaat zo lekker met mijn zoon dat het lezen met sprongen vooruit gaat en hij met veel plezier elke ochtend naar school gaat. Nogmaals bedankt voor al het moois wat we met de behandelingen hebben mogen ontvangen. Het heeft veel rust en ruimte bij hem gecreëerd."

Juni 2014: Een moeder schrijft het volgende over haar zoon
Mijn zoon is zeven jaar en is een kind dat bij tijden vrij angstig kan zijn. Dit komt tot uiting in clowntjesgedrag en erg druk gedrag. Op mijn zoektocht naar hulp kwam ik Transparant op het internet tegen. Mijn zoon is bij Heleen begonnen met kinderyoga en is na een korte periode ook gestart met reflextherapie. Na een aantal tests bleek, dat vooral de oogsamenwerking verbeterd kon worden. Door het doen van oefeningen die elke dag niet meer dan tien minuten in beslag namen, is deze samenwerking aanzienlijk verbeterd. Dit bleek ook uit de tests die Heleen aan het einde van de therapiesessies heeft gedaan. Aan mijn zoon zelf merkte ik, dat hij meer rust heeft gevonden. Het duidelijkste feit waaruit dit is gebleken, is dat hij al snel tijdens het werken met Heleen voor het eerst in zijn leven elke nacht droog is gebleven. Dank hiervoor!

Maart 2014: Het verhaal van Anouk
Anouk (12 jaar) heeft heel mooi verwoord wat de reflex- en oogoefeningen voor positieve effecten voor haar hebben gehad. Ze heeft deze tekst zelf geschreven en met haar toestemming en van haar ouders mag ik dit plaatsen.
Hallo allemaal ik ga jullie wat vertellen over een reflexbehandeling die ik heb gehad bij Heleen vanaf november 2013 tot maart 2014.
Ik loop al een paar jaar bij Heleens yoga om me te ontspannen. Na een yogales vroeg Heleen aan mijn moeder hoe ik geboren was. Of ik anders was geboren dan anderen of dat ik te laat geboren was. Dat was ik. Ik ben met de vacuümpomp gehaald en was 2 weken te laat. En ik heb een hele moeilijke start gehad. Toen had me moeder een afspraak gemaakt met Heleen voor mijn reflextest of er iets verkeerds aan was. Ze vroeg ook hoe het ging op school of ik ergens moeite mee had.Ik zei dat ik wel moeite had met lezen. Ik sloeg wel eens worden over dus gokte ik maar wat. Als er bijv. kasteel stond zei ik paleis. Ik was ook al een paar keer getest voor mijn ogen in het ziekenhuis maar daar kwam niets uit. Ook heb ik bij logopedie gelopen, 1,5 jaar.
Zo begon het. Een beetje later bleek dus dat ik sommige dingen helemaal niet zag. Ik begon dus gewoon met een paar dingen ik moest bijv. tegen een onzichtbare bal trappen, zo kon ze zien of ik links of rechts was en ik ben links. Ik moest ook van een lat naar het randje van de spiegel kijken. (Reflextest). Zo kon ze zien of ik nog meer reflex problemen had met evenwicht. En dat had ik. Ik moest nog door een soort apparaat (bioptor) kijken. Zo werden je ogen bekeken en werd gekeken hoe ze samenwerkten. Ik zag dus een heel stuk niet. Heleen heeft me toen naar een optoloog gestuurd. Daar kreeg ik testen te doen, daar hoeft niet iedereen naar toe.
Hij had het gelijk in de gaten dat ik een heel groot gedeelte niet zag en dat mijn hersen helften niet met elkaar samenwerkten. Ik kreeg van die meneer een paar brillen mee het leek op een 3D bril met een kleur er in. Thuis moest ik met die brillen naar een lamp kijken. (Dit was een lichttherapie, speciaal voor Anouk haar oogproblemen).
Na een paar weken was dat zo weg, ik kon nu veel meer zien, er ging letterlijk en figuurlijk een wereld voor me open. Toen ging ik weer terug naar Heleen daar kreeg ik een paar oefeningen om thuis te doen. Dat duurde niet meer dan 5 min. per dag om te oefenen. Niet erg moeilijk maar na een paar maanden was het helemaal weg. Ik ging daar 1 keer in de maand naar toe en nu ben ik klaar. En dat is maart 2014. Ik zit ook in groep 8 voordat ik met Heleen ben begonnen ging het niet zo goed op school. We hebben van alles geprobeerd maar niks lukte, totdat ik met dit was begonnen. Met lezen ben ik super vooruit gegaan. Het is zeker de moeite waard om het te proberen. Door een paar makkelijke oefeningen te doen kan ik nu veel beter zien en lezen. Mijn reflexen zijn nu helemaal weg.

Ik kan nu niet wachten om naar de middelbare school te gaan en nu goed te kunnen lezen.

Juli-November 2013: Een meisje uit groep 8
Mijn dochter van 11 heeft al lange tijd moeite met taal (waaronder woordenschat, spelling). In groep 3 zei de juf al dat het leek of ze woorden raadde. Met het begeleiden van huiswerk had ik regelmatig het gevoel dat er iets niet klopte. Het kwartje viel niet. Ze haalde echter geen hele slechte cijfers. Maar bij de Cito-toetsen (onder tijdsdruk) ging het wel beduidend minder. Door de kinderyoga hebben wij Heleen leren kennen. Toen ik hoorde van haar kennis over leerproblemen, wilde ik haar graag eens wat testen bij mijn dochter laten doen. Er waren een paar restanten van reflexen aanwezig en ze had moeite om sprongen met haar ogen te maken, waardoor ze niet alle letters goed kon zien. Een aantal puzzelstukjes vielen hierdoor op hun plek. Ze heeft nu het gevoel wat makkelijker te kunnen lezen en door de oefeningen voor de reflexen lijkt ze iets meer te durven (iets minder angstig/onzeker).